RSS

Maandelijks archief: juli 2010

HSP?

Uitslag test “Ben ik een Hoog Sensitief Persoon (HSP)?”

Je test-score wijst uit dat je vermoedelijk wel een Hoog Sensitief Persoon bent; je zult speciale maatregelen moeten nemen om je leven goed te kunnen leiden.
We hebben een aantal tips voor je om je op weg te helpen.

Tien Tips voor Hoog Sensitieve Personen

1. Mediteer regelmatig.
De voordelen van meditatie zijn bekend: het verhoogt je helderheid, kalmte. En je blijft beter met in kontakt met het “hier en nu”. In dit artikel over meditatie kun je meer lezen.

2. Ga Yoga lessen volgen.
Yoga behoort tot de bewegende vormen van meditatie en kan wellicht beter zijn voor je dan “zwaardere” lichamelijk bezigheden zoals aerobics.

3. Houd je omgeving schoon en rustig
Te veel spullen om je heen, met name in de ruimtes waar je werkt en uitrust, vormen een te grote afleiding.

4. Vermijd over-stimulatie
Kijk uit met het extreem lang TV kijken en te veel luide muziek, speciaal voor het slapen gaan.

5. Probeer zoveel mogelijk toe te geven aan je behoeft om alleen te zijn en om tot rust te komen.

6. Ontwikkel en versterk je persoonlijke grenzen.

7. Zorg dat je voldoende slaap krijgt – kom tot rust voordat je naar bed gaat.

8. Neem niet te grote stappen. Als je dingen moet doen met een zeker risico, neem dan de tijd om dit van te voren goed te plannen. En als het mogelijk is, doe de dingen in een aantal kleinere stappen in plaats van een hele grote spong.

9. Doe niet te veel dingen tegelijkertijd.

10. Kijk uit met wat je eet
let vooral op de hoeveelheid caffeine en suiker de je dagelijks binnenkrijgt.

bron: http://www.spiritplaza.org/testen/hsp-test.php

Wat is het precies?

Volgens een door psychologe Elaine N. Aron ontwikkelde theorie is een hoogsensitief persoon (Engelshighly sensitive person ofwel ‘zeer gevoelig persoon’, afgekort HSP), iemand met een gevoeliger zenuwstelsel dan gemiddeld. In het Nederlands wordt highly sensitive vertaald als ‘hoogsensitief’ of ‘hooggevoelig’. De theorie werd in 1996 gepubliceerd en is dus relatief nieuw.

Inhoud van Arons theorie

Kenmerkend aan Arons onderzoek is niet dat zij vastgesteld heeft dat niet ieder mens even gevoelig is, want dat was een bekend feit. Wat haar werk typeert, is dat zij een verband probeert aan te tonen tussen wat zij noemt interne en externe gevoeligheid:

  1. externe gevoeligheid: duidt een kenmerkende zintuiglijke gevoeligheid aan, die van jongsafaan kan worden geobserveerd. Zulke kinderen krijgen bijvoorbeeld kriebels bij het aantrekken van een mohair trui en zijn vaker ergens allergisch voor. Schelle geluiden en kleuren worden niet verdragen, evenmin als het aanraken van ruwe stoffen. Ook als volwassene blijft die verhoogde gevoeligheid bestaan. Mensen liggen, na het drinken een kop koffie ’s middags, uren lang wakker ’s nachts. Ze worden na twee glazen wijn al dronken, kunnen niet tegen tl-licht of horen twee huizen verder nog de buren. Kortom: deze mensen reageren gevoeliger op externe prikkels dan gemiddeld.

  2. interne gevoeligheid: refereert aan emotionele gevoeligheid en een rijk gedachteleven. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in een verhoogde sensitiviteit voor kunst en muziek en ergens snel door ontroerd raken. In het dagelijks leven raken zij vlug uit balans door signalen van de buitenwereld die een ander mens niet zo diep tot zich laat doordringen. Als bijvoorbeeld iemand boos naar hen kijkt blijven ze de rest van de dag piekeren waarom die persoon boos was, of hij misschien zijn dag niet had enzovoort. Mensen met interne gevoeligheid verdragen geen drukke menigten. Gewoonlijk zijn ze ook opmerkzamer dan de gemiddelde persoon. Zo merken ze bijvoorbeeld sneller op dat iemand liegt door gezichtsuitdrukkingen of stemintonatie te observeren.

Aron stelt dat er een verband is tussen deze externe en interne gevoeligheid. Volgens haar hebben mensen die overgevoelig zijn voor stoffen en zintuiglijke prikkels statistisch gezien vaker ook een gevoeliger belevingswereld. Deze groep mensen, die verhoogde gevoeligheid etaleren op beide gebieden, noemt zij ‘HSP-ers’. Precies door deze sensitiviteit krijgen zij meer prikkels te verwerken, omdat er meer ‘impulsen’ uit zowel hun eigen gedachten als uit de omgeving ‘op hen af komen’. Deze twee soorten gevoeligheid hebben op elkaar ook een versterkend effect: de intense waarneming van de omgeving resulteert in meer zintuiglijke prikkels waarover moet worden nagedacht.

De manier waarop de persoon zelf met deze hooggevoeligheid omgaat, bepaalt in sterke mate het welbevinden van deze persoon. In geval hij of zij deze indrukken niet goed verwerkt en ook niet goed controleert, kan dit verwarring tot gevolg hebben alsook angststoornissen. Als reactie hiertegen, in een poging om de zintuigen te bedwelmen, kan de persoon zelfs zijn toevlucht nemen tot drugs waardoor het probleem alleen maar verergert. HSP’s hebben volgens Aron percentueel een veel hogere kans om overspannen te raken. Als de persoon zich bewust is van zijn HSP, kan dit echter een eerste stap zijn naar een stabieler leven. Men kan bewust rustiger werk kiezen dat beter geschikt is of parttime gaan werken. In de werkomgeving kan men proberen collega’s te sensibiliseren om rekening te houden met deze conditie, bijvoorbeeld door grenzen aan te geven en afspraken te maken. Belangrijk is ook om mentaal voor de nodige rust te zorgen en overbelasting te vermijden. Boswandelingen maken en op tijd time-outs nemen verhogen in aanzienlijke mate de levenskwaliteit.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon

Ik zie mezelf hier wel in. Tl-licht bij ons in de keuken kan ik inderdaad niet verdragen, geluiden houden me veelal wakker, ik word elke nacht onbewust wakker om half 2 als Juan niet naast me ligt,  etc. Interne gevoeligheid uit zich bij mij in veelal piekeren, constant.. Trek me dingen aan van mensen, blikken etc, en daar kan ik dan ook echt over na blijven denken… Heb het nu wel minder dan vroeger, maar na het lezen van dit artikel en het doen van die test herken ik er echt wel veel in..

Nu maar eens uitzoeken hoe ik er het best mee om kan gaan, om niet helemaal gek te worden 😉

Advertenties
 
5 reacties

Geplaatst door op 20 juli 2010 in Notes to Myself

 

De Zen van het leven

Vandaag echt het enorme gevoel dat ik moet ontgiften. Ik ben door een aantal gebeurtenissen en mensen om me heen zodanig behandeld dat ik voel alsof ze me vergiftigd hebben. Straks ga ik nog denken dat het verkeerd was om mijn om me heen getrokken muur afgebroken te hebben. Maar zo kan ik niet denken. Dat zij zo zijn, moet niet betekenen dat ik iets verkeerd gedaan heb. Ik ga me dan ook terug trekken, zodat ik weer een beter overzicht krijg op het geheel om mij heen, grip te krijgen op mijn eigen leven: mijn handelen, mijn denken, mijn voelen van alledag, mijn individualiteit. Ik ga me alleen nog maar omringen met mensen waar ik een rustig gevoel bij heb, en niet de mensen waardoor ik mij onbewust laat misleiden waardoor ik mij onrustig, bezorgd en gestressd voel. Ik ga alleen nog maar dingen doen met plezier en in overeenstemming met mijn idealen. Mijn intuitie, concentratie, creativiteit, humor, scherpzinnigheid, evenwichtigheid en nog veel meer zullen zich verder ontwikkelen en doet mijn energie groeien.

Dat is kort maar krachtig mijn zen van het leven.

 
2 reacties

Geplaatst door op 19 juli 2010 in Levenswijsheden, Notes to Myself